De Europese Commissie heeft via een reclamecampagne op het socialemediaplatform X geprobeerd om Nederlanders te beïnvloeden door gevoelige persoonsgegevens te gebruiken. Daarmee overtreedt het de wetten die de Commissie zelf moet controleren.
De Commissie zocht met de campagne steun voor een omstreden wetsvoorstel om digitale berichten van burgers te scannen op de aanwezigheid van mogelijke misbruikbeelden.
Het voorstel leek kans van slagen te hebben, maar na verloop van tijd kwam er steeds meer weerstand vanuit de maatschappij. Volgens experts is het wetsvoorstel niet effectief tegen online kindermisbruik en schendt het mensenrechten en de privacy van burgers.
Om te zorgen dat de kritiek niet de overhand kreeg, probeerde de Europese Commissie de stemming te draaien. Dat gebeurde met een gerichte advertentiecampagne op X.
De Commissie krijgt nu van de Europese toezichthouder een tik op de vingers, waar verder geen sancties aan zijn verbonden. Want, zo zegt de EDPS, de Europese Commissie is gestopt met deze praktijken en het is niet aannemelijk dat dit nog eens gebeurt.